Суббота, 25.11.2017, 04:53 Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Регистрация | Вход

Меню сайта
Форма входа
Поиск

Урок по творчеству Шевченко


Гордіенко Олена Вікторівна,  учитель української мови та літератури
 

Тема . Особливості романтичної балади Т.Шевченка « Лілея»

Мета: дидактична – розкрити красу і неперевершеність балади « Лілея», вдосконалити вміння робити ідейно – художній аналіз поетичного твору, закріпити знання учнів про баладу як ліро –епічний твір, про романтизм як художній напрямок і його вплив на творчість Т.Шевченка;

Розвивальна – розвивати пізнавальні процеси та мовлення учнів, уміння зіставляти факти і робити висновки, формувати комунікативну, інформаційну, полікультурну, творчу компетентності;

Виховна – прищеплювати зацікавленість до народного світогляду й вірувань, виховувати почуття співпереживання, любов і повагу до творчості Кобзаря

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма роботи: фронтальна з елементами гри

Обладнання : портрет Шевченка, таблиці з теорії літератури ( балада, романтизм), роздатковий матеріал

 

Хід уроку

 

Епіграф                                                                                                                            Такого полумяного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті Т.Шевченко найвищу красу світу вбачав у жінці…

Максим Рильський

 

І. Організаційний момент. Привітання

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Гра « Лотерея»

Учні на окремих аркушах записують питання за баладами « Утоплена»,

« Причинна», « Тополя» і кладуть їх у скриньку. Учитель перемішує аркуші, роздає учням, які на отриманих аркушах пишуть відповіді на поставлені питання. Кожен учень( що поставив питання і той, що відповів) вказує своє прізвище. Питання та відповідь оцінюються 5 балами.

2. Гра « Розминка»

Пригадування теоретичних відомостей про баладу та романтизм, представників романтизму в українській та зарубіжній літературах.

 

ІІІ. Мотивація навчання.

  1. Епіграф . Пояснення епіграфу.

Дівчина… Жінка… Мати… Саме їм присвятив свої балади і більшу частину творчості відомий український поет , пророк Тарас Григорович Шевченко. Максим  Рильський сказав про нього та його творчість : «Такого полумяного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасний в особистому житті Т.Шевченко найвищу красу світу вбачав у жінці…»

Сьогодні ми розглянемо ще одну баладу Т.Шевченка « Лілея», що присвячена жіночій долі, моральним стосункам, проаналізуємо її зміст, зробимо ідейно – художній аналіз поезії, визначимо символіку квітки лілеї, з’ясуємо романтичні тенденції, які присутні у цій баладі.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Виразне читання поезії « Лілея» учителем напам’ять.
  2. Історія написання . Зміст балади.

Балада « Лілея» написана у Києві 25 липня 1846 року. Чернетка « Лілеї» з датою написання збереглась у тому ж зошиті, який Шевченко переписав для нового видання «Кобзаря». У « Лілеї» автор порушує не тему нещасливого кохання, як у попередніх баладах, а проблему моральних стосунків. Дівчина – байстря ще в ранньому дитинстві переживає тяжку драму – смерть матері. Виростаючи в панському палаці, вона не задумується над тим, що є панською дитиною , отже буде автоматично відторгнута сільською громадою. Ненавидячи злого пана. Громада мовчки зносить знущання, та коли кріпосник виїжджає за кордон. Весь гнів і ненависть виливає на його нешлюбну дитину. Хоча дівчинка ще зовсім юна і ніякого аморального вчинку не зробила. Її остригають як покритку, плюють, знущаються, а в люті морози не пускають погрітися. Ставши квіткою, вона прощає, але в той же час не може забути  цим людям того, що з нею зробили.

На основі цієї балади К.Данькевич написав балет, за яким було знято фільм

« Лілея», а композитор Георгій Майборода( старший брат Платона Майбороди) – симфонічну поему.

  1. Самостійне читання балади учнями.
  2. Словникова робота.

Байстря – позашлюбна дитина ( народжена у неодружених людей)

  1. Проблемне питання : чи мали селяни право так вчинити з невинною дівчиною?
  2. Робота « Дослідник»( визначити тему та основну думку балади)

Тема: зображення моральних стосунків, несправедливості, що призвели до смерті невинної дівчини.

Основна думка: діти не повинні відповідати за гріхи своїх батьків, ніхто не має права судити іншу людину.

  1. Визначення віршового розміру поезії( один учень біля дошки)

Ця поезія написана 14 – складовим народним віршем , що є властивим для балад.

  1. Гра « Перевір себе»( за рядами учні виписують художні засоби, присутні у поезії. Потім обмінюються аркушами, виконуючи взаємооцінку. Робота озвучується)

V. Закріплення знань

     1.Довідка біологів про квітку лілею.

     2. Легенда про квітку.

     3. Бесіда з учнями:

- чому саме у лілею перетворилась героїня?

- які тенденції можна прослідкувати в тому, що Шевченко поклав в основу балади легенду про перетворення дівчини на квітку?

- які ж ознаки романтизму присутні у баладі « Лілея»? запишемо їх на квітці.

( Песимізм, мелодійність, ніжні звертання, голубливі мовні форми, нарікання на долю, схильність до фантастичного)

-які ще твори про перетворення людей на рослини ви знаєте?

 

 

 

VІ. Підсумок уроку

У чому ж особливості романтичної балади « Лілея»?

Складання схеми « Особливості балади « Лілея»

 

VІІ. Домашнє завдання

Написати романтичну баладу « Королевий цвіт», керуючись принципами романтизму і особливостями побудови балад або прозовий твір ( оповідання, казку)

 

 

 

Календарь
«  Ноябрь 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Архив записей
Дизайн сайта
Оцените мой сайт
Всего ответов: 303
Block title
Block content
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика