Воскресенье, 24.09.2017, 22:08 Приветствую Вас Гость | RSS
Главная | Регистрация | Вход

Меню сайта
Форма входа
Поиск

Урок по творчеству О.Гончара


Говорун Раїса Анатоліївна, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист


Тема уроку: „Собори душ своїх бережіть, друзі”


 ( за романом О.Гончара „Собор”)


Мета уроку: допомогти учням осмислити роль і місце собору у долі людей; ствердити думку про те, що собор у романі – символ духовної краси людини, її особистої причетності до історичного буття народу і людства в цілому; розкрити філософське значення роману; його злободенність духовно-історичну цінність; розвивати вміння висловлювати особисту точку зору з приводу проблем, які обговорюються; розвивати творчий потенціал, виховувати почуття патріотизму, моральної чистоти, глибокої духовності.


Обладнання: портрет О.Гончара; ілюстрації соборів на комп’ютерах: Троїцький собор у Новомоськовську на Дніпропетровщині, Святогірський монастир; Всехсвятський, Миколаївська церква м. Артемівськ; фотографії зруйнованих соборів у м. Артемівську. Тести різнорівневі, завдання для творчих груп, поезії


С. Решетової (місцевої поетеси), Л.Костенко, у запису – дзвони собору.


 


Тип уроку: проблемний семінар


 


На дошці: портрет О.Гончара „Собори душ своїх бережіть, друзі”


 


Знати: роль і місце собору у долі героїв роману; собор  - символ духовної краси людини, особистої причетності до історичного буття народу; філософське значення роману.


Вміти: висловлювати особисту точку зору з приводу обговорюваних проблем; зіставляти різні погляди в процесі полеміки; виявляти здатність аргументувати свої твердження.


 


ПЛАН УРОКУ


 


1.     Актуалізація знань. Тестування.


Інтерв’ю з письменником


2.     Робота в групах: відділ культури (літературознавці та історики)


відділ краєзнавства


відділ маркетингу


3.      Складання реклами ( роботі на комп’ютерах)


 4. Підсумок уроку


 5.     Домашнє завдання: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”


 ХІД УРОКУ


 


І. Організаційний момент


Вмикаються монітори комп’ютерів із зображенням соборів звучать дзвони собору. На фоні дзвонів слова учителя:


                   В якому храмі помолитись Богу?


                   В якому, люди, поки ще не пізно?


                   В які, скажіть, вдарити нам дзвони,


                   Щоб припинить душі лиху руїну?


 


Ось саме цю „душі лиху руїну” намагався викрити ще в далекі шістдесяті роки ХХ ст. О.Гончар, створивши роман „Собор”. Серед тогочасного „благополуччя” поява цього роману викликає гнів у чиновників різних рангів, і на 18 років було роман вилучено з літературного процесу. Не заборонено, ні! Приковано! Та „зона зла” вже була безсила чинити опір надалі – і сьогодні ми вчитуємось у роман, вчимося його мудрості.


         (Учитель оголошує тему і мету уроку)


 


ІІ. Актуалізація опорних знань.


1. Вчитель:        Шановні діти! Ви усі прочитали роман, і я вам пропоную відповісти на тестові питання:


         3 учні – на середній рівень (по 0,5 б. оцінювання)


         2 учні – отримують завдання: користуючись додатковими матеріалами і алгоритмом складання тесту, скласти тест і варіанти відповіді.


2. Робота з класом:


Гра: інтерв’ю з письменником.


Вчитель:  Уявіть собі, що ви – письменник. Я – кореспондент


(Пояснення терміна „інтерв’ю” (це слово французького походження) – розмова журналіста з політичним, громадським або іншим діячем.


 Питання для інтерв’ю:


1.     Який тип людини, які її якості вас приваблюють?


2.     Що ви завжди цінували у житті і людях?


3.     Що ви мали на увазі під собором?


4.     Викриваючи руйнацію, про що ви мріяли?


5.     Чому в романі постійно співіснують давній дев`ятибанний собор – шедевр ХVІІІ ст. і монумент титану праці? Що ви хотіли сказати цими образами – символами?


6.     Якою була ваша реакція на те, що роман 18 р. замовчувався?


(Перевірка і оцінювання тих, хто відповідав на питання тестів і складав тести)


 


ІІІ. Робота в групах


1.     Відділ літературознавства


2.     Краєзнавчий відділ


3.     Відділ маркетингу


 


Завдання для груп:


         Літературознавці


1.     Яким постає собор у романі?


2.     Як ставляться до собору зачіплянці?


3.     Як ви ставитесь до ідеї В.Лободи щодо зруйнування собору?


4.     Що символізує собор?


Відділ маркетингу


1.     Чи потрібні сьогодні старовинні собори?


2.     Погоджуєтесь ви з В.Лободою у тому, що більше користь для людей буде якщо на місці собору буде ринок або шашлична?


 


У процесі полеміки учні доходять висновку: собор є символом духовної суті людського життя, сучасного, минулого та цілих поколінь. „Собор” відкриває нам свою мудрість: усі вчинки, і великі, й незначні, народжуються у душі, благословляються у її соборі.


Значить: ось що головне – собор душі! І від того, які святині вона вміщує і проповідує, залежить і життя, і доля. Сьогодні перед вами, випускниками, стоїть важливе питання: як правильно обрати свій шлях, щоб потім усе життя не каратися за помилку. „Собор” підказує: керуйся дороговказом святинь собору своєї душі, відчуй, чого від тебе очікують люди, мобілізуй свої здібності й можливості – і твори добро!


А зараз я пропоную Вам уявити, що Ви – відоме видавництво. Вам необхідно зробити рекламу роману О.Гончара „Собор” для продажу за кордоном. Зробіть рекламу, користуючись папкою, закладеною у комп’ютерах. Від кожної групи я запрошую по 3 учні.


 


ІV. Підсумок уроку


Вчитель:  Роман „Собор” вразив душу багатьох людей. Не дивно, а зовсім природно, що про нього відгукнулася поетеса – наша землячка, колишня вчителька С.А.Решетова


(учениця читає напам’ять поезію С.Решетової „Собори душ своїх бережіть...”)


 


         Бережіть собори своїх душ


         І тоді, як нікого любити.


         Храм душі облудами не руш,


         Бо тебе прокляттям вкриють діти.


 


                   Бережіть собори у душі –


Світлий день не промине ніколи.


До джерела мудрості спішіть,


Щоб байдужість не замкнула коло.


 


Бережіть собори у душі


І тоді, як розпач серце здушить.


Злі слова хай будуть вам чужі,


І собор врятує ваші душі,


 


         Бережіть собори у душі –


         Не покине у біді надія.


         І на чистих аркушах пишіть


         Світлі думи і пречисті дії.


 


Бережіть собори своїх душ...


 


Вчитель: Як ви розумієте рядки з вірша  „Собор врятує ваші душі...”


(учні пояснюють)


Вчитель: Цю ж тему піднімає і поетеса Л.Костенко у поезії „Життя іде, і все без коректур”


(читають діти поезію напам’ять)


 


       Життя іде і все без коректур.


       І час летить, не стишує галопу.


       Давно нема маркізи Помпадур,


       І ми живем уже після потопу.


 


                 Не знаю я, що буде після нас,


                 В які природа убереться шати.


                 Єдиний, хто втомлюється, - час.


                 А ми живі, нам треба поспішати.


 


       Зробити щось, лишити по собі,


       А ми, нічого, - пройдемо, як тіні,


       Щоб тільки неба очі голубі


       Що землю завжди бачили в цвітінні.


 


                 Щоб ці ліси не вимерли, як тур,


                 Щоб ці слова не вичахли, як руди.


                 Життя іде і все без коректур,


                 І як напишеш, так уже і буде.


 


       Але не бійся прикрого рядка,


       Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.


       Не бійся смутків, хоч вони як ріки.


 


                 Людині бійся душу ошукать,


                 Бо в цьому схибиш – то уже навіки.


 


Вчитель:  Як ви розумієте „Людині бійся душу ошукать...”?


 


Лунають дзвони соборів


 


Вчитель: Любі друзі! Ви стоїте на порозі дорослого життя. Я бажаю Вам, щоб ви збудували „собор своєї душі” і боялися ошукати душу людині.


 


V. Д/З: підготуватися до контрольного твору, прочитати роман О.Гончара „Людина і зброя”

Календарь
«  Сентябрь 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Архив записей
Дизайн сайта
Оцените мой сайт
Всего ответов: 302
Block title
Block content
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика